maanantai 2. huhtikuuta 2012

100 tekstiä rahan ansaitsemisesta internetisstä

Rikastuminen kiinnostaa monia. Myös minua se on kiinnostanut. Siksi perustin myös tämän blogin heinäkuussa 2010. Eli tämä on ollut kohta kaksi vuotta toiminnassa.

Tämä on blogini 100, kirjoitus. Jaan tunnelmia matkan varrelta.

Historiaa
Selailin 99 aikaisempaa blogiani. Paljon olen unohtanutkin siitä, mitä tuolloin kirjoitin. Tässä joitakin poimintoja matkaltani "menestykseen".

Blogin aloittaminen 23.7.2010
Muistan, että olin mökillä. Ja olin lukenut amerikkalaisista kavereista, jotka tienaavat bloggaamalla rahaa. Ajattelin, että ehkä minäkin. Blogaaminen ei ollut minulle aivan uutta, olin pitänyt blogia aiemminkin, mutta valitettavasti olin tuhonnut nuo blogit kun spammiä tuli ihan hirveesti. Luovutin.  Nyt kuitenkin näin bloggaamisen mahdollisuudet rahan ansaitsemismielessä. Olin pitänyt blogissani aiemminkin AdSensen mainoksia, mutta ne tuottivat vain muutamia senttejä. Kirjoitin vajaat kaksi vuotta sitten näin:
Otan tänään 23.7.2010 tämän blogin käyttöön. Kokeilutarkoituksessa. Tarkoitukseni on testata pystyykö tavallinen internetinkäyttäjä tienaamaan rahaa Adsense tai muilla mainoksilla.

Olen lukenut muutamasta kaverista, jotka tienaavat ihan kohtuullisia summia. Sitten on niitä, jotka sanovat laittavansa mainoksia sivuille, jotta saisivat kotisivun pyörittämisestä koituvat kulut takaisin.

Olen jo vähän aikaa kokeillut Googlen Adsense palvelua. Minulle on kertynyt tuloja kahdesta blogista melkein kolme (3) euroa! Katsotaan tienaako mainoksilla enemmän, kun ottaa rahan ansaitsemisen oikein tavoitteeksi.
Tässä vielä joitakin etappeja blogiuraltani:
Nyt olen tässä vaiheessa. Selvää on se, että suuri unelma siitä, että voisin elättää itseni blogia kirjoittamalla on aika kaukana! 

Välillä on ollut vaikeaa!
Alussa oli kova into, kun tienasin ensimäiset eurot. Oli hienoa saada viisi euroa täyteen, sitten 10, 50, 100 ja 200 euroa.  Ennätykseni on tuo 572,54 euroa.  Olisipa kasvu jatkunut yhtä hyvänä. Mutta ei, olen jämähtänyt näköjään pariin-kolmeen sataan euroon.

Bloggaamisessa tärkeää on kirjoittaa paljon tekstiä. Ja tekstin pitäisi olla samalla hyödyllistä lukijoille. Välillä motivaationi on ollut hukassa, silloin on ollut vain pakko kirjoittaa jotain. Mitään laadukasta ei ole syntynyt. Vain tekstejä lukijalle ja hakukoneelle!

Kertoako vai eikö kertoa?
Olen myös ajatellut, että en julkaise tulojani. Mutta koska koko blogini sai alkunsa siitä, että kerron muillekin tulokseni, päätin jatkaa tätä tapaa. Pelkään tietysti sitä, että joku ei tykkää näistä vaatimattomista tuloksistani ja yrittää tehdä tienaamisprojektini turhaksi. Kyllä kaveri siihen keinot keksii!

Tulot pitää kertoa myös verottajalle.Onneksi tuotoista voi vähentää bloggaamiseen liittyvät kulut. Lopusta maksetaan sitten veroa.

Suosituimmat kirjoitukset
Kerroin aikaisemmin tuloista. Tässä ovat tämän blogin suosituimmat kirjoitukset koko ajalta:
  1. Näin paljon Suomessa tienaa blogilla keskimäärin
  2. Miten liityn TradeTracker affiliate ohjelmaan?
  3. Voiko mainoksilla tienata 3000 euroa?
  4. Google AdSense tulot 70 euroa.
  5. TradeTracker ja TradeDoubler.
  6. Paljonko yhdellä AdSense klikkauksella voi ansaita?
Mitä olen oppinut?
Olen oppinut paljon. Ensinnäkin sen, että internet ei tarjoa helppoa tietä rikastumiseen. Se tarjoaa kyllä rajattomat mahdollisuudet. Varsinkin jos pystyy kirjoittamaan menestyvää blogia jollains uuremmalla kielellä. Jos sinulla on paljon sanottavaa, mieti aloittaisitko englanninkielisen blogin.

Olen oppinut mielettömän paljon netistä, blogeista,  kirjoittamisesta, hakukoneoptimoinnista sosiaalisesta mediasta ja bloggaamisesta.   Blogin kirjoittaminen on myös madaltanut kynnystäni kirjoittaa. Olen luonteeltani ujohko ilmaisemaan ajatuksiani. Blogin kirjoittaminen on ollut hyvä tapa ilmaista itseään.

Jotain yleisiä asioita bloggaamisesta: älä kirjoita kaikesta vaan valitse suppeahko aihe (sinun niche), joka on sinulle tuttu ja jossa olet jonkun tason asiantuntija. Asiantuntijuus on sitä, että tiedät asiasta enemmän kuin keskivertokansalainen. On tärkeää, että asia kiinnostaa sinua ja olet valmis kirjoittamaan siitä.

Kirjoita säännöllisesti ja persoonallisesti. Kirjoita sisältöä, joka saa muut linkittämään blogiisi.

Jos joku blogi ei lähde lentoon ja tuo menestystä, pohdi perustaisitko toisen blogin. Sen tulisi olla aiheesta, joka kiinnostaa sinua ja lukijoita.

Sinun on myös päätettävä haluatko laittaa blogiisi tai kotisivullesi mainoksia. Tämä on tärkeä päätös. Jotkut lukijat saattavat pettyä kun näkevät mainokset. Blogi on kuitenkin sinun blogisi ja voit tehdä sillä mitä haluat.

Tästä eteenpäin
Työt ovat haitanneet viimeisen vuoden aikana bloggamista tuntuvasti. En ole jaksanut olla aina asiasta innostunut. Siitä on tullut harrastus, johon palaan aina välillä kun siltä tuntuu. Tämä ei ole tietenkään kovin professionaalinen asenne bloggaamiseen. Mutta ei voi mitään. Näin mennään eteenpäin ja katsotaan, mitä seuraa ja missä olen silloin kun kirjoitan blogikirjoituksen numero 200.

Ei kommentteja: